Przewaga aluminium nad stalą

Wielu kierowców w Polsce traktuje felgi jako konieczny element samochodu. Ni to ładne, ni to użyteczne – po prostu musi być. Zazwyczaj takie podejście się zmienia, gdy postanawiają kupić drugi komplet felg, aby zaoszczędzić na wizytach u wulkanizatora przy przekładaniu opon zimowych i letnich. Ogromny wybór wymusza zgłębienie tematu, co pozwala na wybór między felgą stalową a aluminiową.

Wybór ciężkiej wagi

Felgi aluminiowe: https://www.sklepopon.com/felgi-aluminiowe są wykonane ze stopów lekkich. Oczywistym wnioskiem jest, iż obręcze aluminiowe będą lżejsze od ich stalowych odpowiedników. Mniejsze obciążenie oznacza nie tylko wygodę i komfort kierowcy (przenoszenie, przechowywania, samodzielna wymiana), ale i odciążenie auta. Możliwość odciążenia bolidu z kilku kilogramów nie oznacza jedynie odrobinę lepszych osiągów, ale przede wszystkim minimalizację obciążenia (a zatem wyrabiania się i stopniowego zużywania) elementów zawieszenia.

Charakterystyka materiałowa

Aluminium, w porównaniu do stali, jest materiałem bardziej plastycznym. Po pierwsze, oznacza to, iż jest surowcem poddającym się obróbce z większą dokładnością (do 0,3 mm; w przypadku stali jest to odchylenie do 0,7 mm). Po drugie, co poniekąd wynika z poprzedniej cechy, feldze aluminiowej można nadać atrakcyjniejszy wygląd, dzięki precyzyjniejszemu formowaniu materiału. Po trzecie, obręcze aluminiowe – jako materiał plastyczny – są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne. Skutki uderzeń, zderzeń, odbić będą mniej widoczne niż w przypadku obręczy stalowych – stopy lekkie potrafią przyjąć część energii z dynamicznego uszkodzenia i ją zamortyzować tak, aby konstrukcja zewnętrzna felgi nie uległa stałemu uszkodzeniu (wgięciu, obiciu).

Design

Warto już na wstępie podkreślić, iż design alufelg to nie tylko wygląd. Tak zwane alusy umożliwiają swobodny przepływ powietrza, zwiększając wentylację, a co za tym idzie chłodzenie hamulców. W teorii, zastosowanie felg ze stopów lekkich poprawia więc bezpieczeństwo jazdy (skraca drogę hamowania). W praktyce, większość osobowych samochodów na drogach publicznych nie jest użytkowana w sposób, przy którym różnica byłaby znacząca (zakładając przyzwoity stan techniczny samego auta, jak i podzespołów: kół, układu hamulcowego). Kierowcy preferujący jednak dynamiczną, sportową jazdę mogą – zwłaszcza w odpowiednich warunkach, np. na torze – odczuć wyraźnie krótszą drogę hamowania.

Odpowiednie felgi potrafią nadać samochodowi charakteru. Jak zostało zaznaczone, w porównaniu do felg stalowych, obręcze ze stopów lekkich oferują szerszy wybór. Starannie dopasowany komplet felg może zmienić odbiór auta tak w stronę samochodu luksusowego, jak i podkreślić jego sportowy charakter. Szczególnego znaczenia nabiera to przy modelach takich jak Skoda Octavia RS, która z jednej strony jest pretendentem do bycia zaliczaną do segmentu D (określana czasem jako C+), a z drugiej pozwala na wykorzystanie ponad 200 koni mechanicznych do sportowej jazdy. Najpopularniejszymi wzorami są felgi pięcioramienne, wieloramienne, szprychowe oraz mesh. Sam typ nie przesądza jednak o charakterze obręczy – czyni to wykonanie i wykończenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *